Στο τέλος του νηπιαγωγείου το παιδί σας θα πρέπει να είναι ικανό:
- Να ακολουθεί 1-2 απλές οδηγίες στη σειρά
- Να ακούει και να κατανοεί ιστορίες κατάλληλες για την ηλικία του
- Να ακολουθεί μια απλή συζήτηση
- Να γίνεται κατανοητό από τους περισσότερους ανθρώπους
- Να απαντάει απλές ναι/ όχι ερωτήσεις
- Να απαντάει ερωτήσεις ανοιχτού τύπου (π.χ. τι έφαγες για μεσημεριανό)
- Να επαναλαμβάνει ιστορία ή να μιλά για ένα γεγονός
- Να συμμετέχει κατάλληλα σε συζητήσεις
- Να δείχνει ενδιαφέρον και να ξεκινά συζητήσεις
- Να ξέρει πως λειτουργεί ένα βιβλίο (διαβάζω από αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω)
- Να καταλαβαίνει ότι οι λέξεις που λέμε αποτελούνται από ήχους
- Να βρίσκει λέξεις που κάνουν ρίμα (καπέλο και μοντέλο)
- Να συγκρίνει και να ταιριάζει λέξεις βασιζόμενο στους ήχους των λέξεων
- Να κατανοεί ότι τα γράμματα αντιπροσωπεύουν ήχους και οι ήχοι αντιστοιχούν σε γράμματα
- Να προσδιορίζει τα κεφαλαία και τα μικρά γράμματα
- Να αναγνωρίζει κάποιες λέξεις οπτικά
- ‘Να διαβάζει’ αρκετές εικόνες από βιβλία
- Να μιμείται την ανάγνωση μιλώντας για εικόνες σε ένα βιβλίο
- Να γράφει το όνομά του και το επίθετό του
- Να ζωγραφίζει εικόνα που να δείχνει μια ιστορία, να λέει την ιστορία
- Να γράφει κεφαλαία και μικρά γράμματα
Στο τέλος της Ά τάξης δημοτικού το παιδί σας θα πρέπει να είναι ικανό:
- Να θυμάται πληροφορίες
- Να αποκρίνεται σε οδηγίες
- Να ακολουθεί οδηγίες 2-3 βημάτων σε χρονική ακολουθία
- Να γίνεται εύκολα κατανοητό
- Να απαντά πιο πολύπλοκες ναι/ όχι ερωτήσεις
- Να λέει και να επαναλαμβάνει ιστορίες και γεγονότα με λογική χρονική ακολουθία
- Να εκφράζει ιδέες με ποικιλία ολοκληρωμένων προτάσεων
- Να χρησιμοποιεί τα περισσότερα γραμματικά φαινόμενα σωστά
- Να ρωτά και να απαντά σε “wh” questions (ποιος, τι, που, πότε, γιατί)
- Να μένει σε ένα θέμα και να εναλλάσσει τη σειρά του στη συζήτηση
- Να δίνει οδηγίες
- Να ξεκινά συζήτηση
- Να δημιουργεί λέξεις που κάνουν ρίμα
- Να προσδιορίζει όλους τους ήχους σε μικρές λέξεις
- Να κάνει διάφορους ήχους συμπλέγματα προκειμένου να φτιάξει λέξεις
- Να αντιστοιχεί γραπτές λέξεις με προφορικές
- Να προσδιορίζει γράμματα, λέξεις, προτάσεις
- Να κόβεις τις λέξεις σε ήχους όταν διαβάζει
- Να έχει οπτικό λεξιλόγιο 100 γνωστών λέξεων (να τις αναγνωρίζει με το που τις βλέπει χωρίς ανάγνωση πραγματική)
- Να καταλαβαίνει τι διαβάζει
- Να εκφράζει ιδέες στο γραπτό του
- Να γράφει καθαρά
- Να συλλαβίζει γνωστές λέξεις σωστά
- Να ξεκινά κάθε πρόταση με κεφαλαίο γράμμα και να χρησιμοποιεί τελεία
- Να γράφει ποικιλία ιστοριών, σημειώσεων
Στο τέλος της ΄Β τάξης δημοτικού το παιδί θα πρέπει να είναι ικανό:
- Να ακολουθεί 3-4 προφορικές οδηγίες σε χρονική ακολουθία
- Να κατανοεί οδηγίες (μέρος, χώρος, χρόνος)
- Να απαντά σωστά σε ερωτήσεις σχετικά με ιστορία ανάλογη της ηλικίας του
- Να δίνει οδηγίες 3-4 βημάτων
- Να χρησιμοποιεί προφορικό λόγο για να πείσει και να διασκεδάσει
- Να μένει σε ένα θέμα, να παίρνει τη σειρά του, να χρησιμοποιεί κατάλληλη βλεμματική επαφή κατά τη διάρκεια της συζήτησης
- Να ξεκινά και να κλείνει τη συζήτηση κατάλληλα
- Έχει πλήρως εδραιωμένα όλα τα φωνήματα και τους ήχους και την φωνολογική ενημερότητα
- Συνδέει ήχους, συλλαβές, λέξεις και φράσεις με την γραπτή τους μορφή
- Αναγνωρίζει πολλές λέξεις οπτικά
- Χρησιμοποιεί πολλά στοιχεία όταν διαβάζει (π.χ. εικόνες, τίτλους/ επικεφαλίδες, πληροφορίες)
- Ξαναδιαβάζει και αυτοδιορθώνεται όταν είναι απαραίτητο
- Εξηγεί στοιχεία- κλειδιά μιας ιστορίας (π.χ. την κεντρική ιδέα, τους ήρωες, την πλοκή)
- Χρησιμοποιεί τις εμπειρίες για να προβλέψει και να δικαιολογήσει τι θα συμβεί μετά σε ιστορίες κατάλληλες για την ηλικία του
- Διαβάζει, ξαναλέει ιστορία σε χρονική ακολουθία
- Διαβάζει αθόρυβα αλλά και δυνατά με ροή
- Διαβάζει αυθόρμητα
- Γράφει ευανάγνωστα
- Χρησιμοποιεί ποικιλία προτάσεων σε εκθέσεις, ποίηση ή σε μικρές ιστορίες (φανταστικές και μη)
- Χρησιμοποιεί τα βασικά σημεία στίξης και χρησιμοποιεί τα κεφαλαία γράμματα κατάλληλα
- Οργανώνει τη γραφή ώστε να περιλαμβάνει αρχή, μέση και τέλος
- Τεμαχίζει τις συχνά χρησιμοποιούμενες λέξεις σωστά
Στο τέλος της ΄Γ τάξης δημοτικού το παιδί σας θα πρέπει να είναι ικανό:
- Να ακούει συζήτηση ομάδας
- Να μιλά καθαρά με κατάλληλη φωνή
- Να ρωτά και να αποκρίνεται σε ερωτήσεις
- Να συμμετέχει σε συζητήσεις και συνομιλίες ομάδας
- Να χρησιμοποιεί λεξιλόγιο σύμφωνα με το υποκείμενο
- Να παραμένει σε ένα θέμα, αν χρησιμοποιεί κατάλληλη βλεμματική επαφή, να περιμένει και να παίρνει τη σειρά του σε μία συζήτηση
- Να κάνει ακριβή περίληψη μιας ιστορίας
- Να εξηγεί τι έχει μάθει
- Να έχει ολοκληρωμένες γνώσεις των φωνημάτων
- Να αναλύει τις λέξεις όταν διαβάζει
- Να χρησιμοποιεί στοιχεία από τη γλώσσα και τη δομή του κειμένου για να καταλάβει τι διαβάζει
- Να προβλέπει και να αιτιολογεί τι θα συμβεί μετά στην ιστορία και να συγκρίνει ιστορίες μεταξύ τους Να απαντά και να ρωτά ερωτήσεις σχετικά με γραπτό υλικό
- Να χρησιμοποιεί πληροφορίες που χρειάζονται για να μάθει για καινούρια θέματα
- Να διαβάζει βιβλία κατάλληλα της ηλικίας του με ευχέρεια
- Να ξαναδιαβάζει και να διορθώνει λάθη όταν είναι απαραίτητο
- Να οργανώνει, να σχεδιάζει, να αλλάζει και να προσθέτει
- Να περιλαμβάνει λεπτομέρειες στο γραπτό του
- Να γράφει ιστορίες, γράμματα, απλές εξηγήσεις, σύντομες περιλήψεις
- Να γράφει απλές λέξεις σωστά, να χρησιμοποιεί λεξικό για να διορθώσει την ορθογραφία